lunes, 3 de diciembre de 2012

Avaluació


Aquesta setmana hem vist el tema de l’avaluació. Primer començaré definint-la, l’avaluació és la forma de qualificar en el procés de ensenyança segons si han aconseguit els coneixements i les habilitats requerides. Hi ha moltes tipologies d’avaluacions, segons la finalitat, el moment, la extensió, el grau de relació amb l’avaluador i segons el criteri.

Segons la finalitat hi ha de tres tipus, la diagnostica, la sumativa o integradora i la avaluació formativa o reguladora, segons el moment està la inicial, la final i la processual, la sumativa final seria la avaluació de l’escola tradicional. Segons la extensió hi ha dos tipus parcial i global, segons el grau de relació hi ha 5, la externa, les persones que avaluen no participen en l’aprenentatge, interna, si que hi participen, autoavaluació, es fa a un mateix, heteroavaluació la fa a altres i coavaluació els aprenents s’avaluen uns a altres, i per últim segons el criteri hi ha dos, la criterial, on es coparen els resultats amb uns propòsits prèviament fixats, i la normativa, el punt de referència de comparació és el nivell general d’un grup que actua com a mitjana.

El procés d’avaluació s’utilitza per avaluar si es sap o no el contingut del llibre de text, si a l’examen es posa tot el contingut, és a dir, avalua uns coneixements que anteriorment ens hem aprés per a l’examen i treure bona nota però que més tard quasi no recordarem. Tampoc sabem en que s’han basat per fer l’avaluació o en que hem fallat, més que un procés orientatiu per saber com anam en el procés de aprenentatge i si va malament poder reconstruir-lo, és un procés per penalitzar els nostres errors i només premiar-nos amb bona nota si ho fem bé. L’avaluació és el motor d’aprenentatge, depèn de com avaluïs, aprendre serà d’una manera o d’un altra, però la resistència al canvi de avaluació, és a dir, que la nota sigui menys important i el procés d’aprenentatge més, és dels propis alumnes. Lo important no és el contingut de l’aprenentatge sinó aprovar els exàmens i utilitzar unes estratègies de aprenentatge que consisteixen en la memorització a curt termini.

L’avaluació sempre és a partir de proves de paper i llapis per saber si l’alumne sap o no uns continguts que es suposa que son necessaris per més endavant els estudis de la universitat, i si treus menys de un 5 vol dir que pot ser no pots optar a anar-hi i si tens més de un 5 si. L’avaluació per competències és difícil, però desprès de dir que s’ha d’ensenyar per competències també s’ha de poder avaluar per competències, per aplicar els continguts a situacions reals. En aquesta avaluació no només tindrà en comte la resolució del problema, perquè el que volem es que els alumnes millorin s’avaluarà tot el procés per resoldre el problema. Per avaluar per competències es realitzaran activitats associades a cada competència on s’avaluarà el grau de domini de la competència.


El procés de avaluació a vegades pareix més un de selecció dels millors alumnes segons les notes. En el meu cas en quart de secundaria vaig suspendre dos i vaig haver de recuperar-les en setembre, per això quan vaig fer l’examen i les vaig aprovar en varen donar un paper on me recomanaven anar a un mòdul. Em vaig quedar sorpresa perquè només es varen basar en que vaig suspendre dos aquell any i en els altres anys o en les aprovades d’aquell mateix curs no. Però ara en contra del que em varen dir estic estudiant el grau d’educació infantil. S’hi haguessin avaluat per competències només pensarien que la competència matemàtica no se’m dona bé, no que no pugui estudiar batxillerat.



No hay comentarios:

Publicar un comentario